Ovenstående vittighedstegning er selvfølgelig en overdrivelse, men det er ikke desto mindre sandt, at læger i dag ordinerer såkaldte "lykkepiller" mod snart hvad som helst: Stress, mobning, livskriser, reelle depressioner. Så som svæveflyvepilot er det på ingen måde usandsynligt, at du en dag sidder hos din læge og klager over et eller andet symptom, og lægen så foreslår, at du skal tage antidepressiva for en stund. "Men er det så ikke slut med at flyve svævefly?", vil du naturligt spørge. Hertil vil de fleste læger påstå, at det er en gammel skrøne, at al psykofarmaka virker sløvende. Tværtimod er der ingen eller kun minimale kendte bivirkninger ved langt de fleste af de moderne antidepressiva, så din læge vil formentlig insistere på, at du tager fejl. "Og skulle flyvelægerne endelig være så dumme, at de ikke kan se, at det er meget sikrere for dig at flyve på antidepressiva end uden, så er det jo kun en kort overgangsperiode, vi taler om", vil hun sikkert hævde.
Ak ja, men din læge tager fejl, og du er på vej ned i en forfærdelig fælde, som jeg mistænker, at rigtig mange af vore dejlige kammerater er faldet i i tidens løb, og som ingen af dem har haft modet til at fortælle åbent om. Men jeg er anderledes. Vi lærer i svæveflyvning, at vi skal være åbne omkring vore fejl, så vore kammerater kan lære af dem og forhåbentlig undgå at gentage dem. Og det vil jeg så også gøre her.
Problemet er, at flyvelægesystemet ikke ser på pillernes bivirkninger. De konkluderer, at pillerne gives på grund af en underliggende lidelse, og at den lidelse gør dig uegnet til at flyve. Ikke blot mens du tager pillerne, men i lang tid efter, indtil "nogen" erklærer dig helt rask. Og den "nogen" er ikke dig selv. Du kan ikke læse dig til, at det fortolkes så hårdt, og det kan din læge heller ikke.
Reglerne
På Trafikstyrelsens hjemmeside på linket Trafikstyrelsen: Regler og vejledninger for helbredsområdet kan du finde dokumentet "EASA Forordning 1178/2011: Easy Access Rules for Medical Requirements". Her skriver man på side 89:
(d) Applicants with a clinical diagnosis or documented medical history of any of the following psychiatric conditions shall undergo satisfactory psychiatric evaluation before they may be assessed as fit:
(1) mood disorder;
(2) neurotic disorder;
(3) personality disorder;
(4) mental or behavioural disorder;
(5) misuse of a psychoactive substance.
Og på side 91:
(5) Mood disorder
Applicants with an established mood disorder should be assessed as unfit. After full recovery and after full consideration of the individual case, a fit assessment may be considered, depending on the characteristics and severity of the mood disorder.
Der er intet i det, der udelukker sund, lægefaglig vurdering af dit tilfælde. Det er der heller ikke i afsnittet om LAPL-certifikater (s. 122)
(e) Applicants with a psychiatric condition, such as:
(1) mood disorder;
(2) neurotic disorder;
(3) personality disorder;
(4) mental or behavioural disorder
should undergo satisfactory psychiatric evaluation before a fit assessment may be considered.
Så selvom du på ingen måde er diagnosticeret som værende alvorligt syg eller "afvigende", så vil blot det, at du har modtaget et eneste milligram antidepressiva, i flyvelægesystemet blive gjort til, at du lider af en "mood disorder" og ikke længere må flyve. Du bliver faktisk sat i bås med den tyske pilot Andreas Lubitz, der den 24. marts 2015 helt bevidst crashede sin Airbus 320 ned i de franske alper og dræbte alle ombord inklusive sig selv. Læs evt. historien her.
I stort set alle andre tilfælde i den medicinske verden vil der skulle en lægefaglig vurdering til for at afgøre, om din lidelse er af en art, som fx. forhindrer dig i at køre bil, og det er det, de praktiserende læger misforstår. Men i flyvelægesystemet er det anderledes: Det afgøres det af sort-/hvide juridiske regler: Et eneste milligram, og det er slut. Jeg skriver med vilje "flyvelægesystemet", for alle de flyvelæger, som jeg har talt med, er enige om, at det er fuldstændig hul i hovedet at sætte så firkantede regler op, når vi nu befinder os i et område med så mange nuancer, og det er blevet almindeligt, at praktiserende læger udskriver lykkepiller som bolsjer. Men der er intet de kan gøre. Hvis de vælger at lade som ingenting, så vil Trafikstyrelsens læger kunne komme efter dem og fratage dem deres bevilling, fordi de kan se i det Fælles Medicinkort på Sundhed.dk, at flyvelægen har tilbageholdt eller glemt at checke oplysninger.
Skulle du alligevel være hoppet i fælden, så regn med, at det tager mindst et år, efter at du er holdt op med at tage pillerne, før du kan få dit elskede certifikat tilbage. I reglerne ovenfor kan du læse, at der skal en "psykatrisk vurdering" til, men vær ekstra forsigtig med at nærme dig en psykiater. Det er nemlig sådan - iflg. en flyvelæge, som jeg har talt med - at hvis det er en psykiater, som har ordineret pillerne, så er det nærmest slut for altid. Hvis det er din praktiserende læge, så er det nemmere at slippe af med dit brændemærke.Tal med din flyvelæge om, hvordan du bedst griber det an.
Jeg har talt med en tysk læge, som mener, at man der fortolker de samme regler helt anderledes: Du kan godt flyve fritidsflyvning, men du kan ikke ikke være trafikpilot. Det lyder jo meget mere fornuftigt. Den samme læge mente, at Andreas Lubitz faktisk havde opsøgt lægehjælp, før sin ulykkelige gerning, men at man havde afvist ham. Det er ikke EASA's skyld det her. Det var lige så slemt før iflg. danske flyvelæger.