Lørdag den 6/6 - 2009, den sidste dag i konkurrencen, vågnede vi op til en dag med mindst 750k vejr, måske 1000k. Der stod de flotteste CU'er over mod Sverige allerede kl. 09.30 (og de stod der fortsat kl. 20 om aftenen). Vinden var løjet af, og temperaturen var en del højere (0-graden lå nu i 1500 meter). Jeg havde ventet en opgave på min. 500 km, men den blev kun på 235 km.

Det er desværre noget typisk norsk. De aner simpelthen ikke, hvor godt de har det mht. flyvevejr, og derfor prioriterer man "det at få alle hjem til spisetid", hvor vi jo nok ville have kastet alle den slags smålige hensyn bort og i stedet udnytte dagen til det yderste, når vi nu endelig havde chancen.

Jeg overvejede at skippe konkurrencen og gå efter min 750k og spurgte Robert Danewid, om han kunne være interesset i det samme. Men Robert havde en 3. plads i konkurrencen at forsvare. Selv måtte jeg jo erkende, at jeg stadig var mør efter gårdsdagens strabadser og langt fra klar til at kaste mig over den udfordring, som det ville være at flyve ind over de store skovområder i Sverige. (Pga. dårligt vejr i nord, ville det være måden). Så jeg gennemførte konkurrencen, men ærgrede mig over dårlig personlig planlægning.

Opgaven så ud som følger:

Trods 6/8 CU var der 5 m/s rent til 2200 meter. Med nulgrad i 1500 meter havde selv jeg valgt at tanke vand. Fortyndede dog vandet i haletanken med sprinklervæske.

Her kurver jeg med en ASH-26E med Arild Solbakken ved roret. Arild var konkurrenceleder ved Klubklasseverdensmesterskabet i Norge i 2004 (hvilket desværre er en af de få lejligheder, hvor det norske vejr svigtede).



Det gik som lyn og torden op over den militære flyveplads ved Rena og op til 1. VP via en skygade:

http://www.cnj.dk/album/cnj.dk.P1020123b.jpg

Fra det nordlige vendepunkt valgte næsten alle at følge skygaden tilbage til Rena, før de krydsede over mod 2. VP. Blot ikke torsken her, som valgte at gå direkte mod 2. VP, hen over fjeldet, selvom der stort set ikke var sol på ruten. Men der var skyer, og jeg havde vel lov at håbe på lidt "Cloud Suck". Det svigtede totalt, og jeg endte i få hundrede meter over terræn øst for Rena, og måtte liste mig op i noget, der kun gav 0,9 - 1,4 m/s. Efter 2. VP var der er langt glid ned mod Jømna syd for Elverum til en ikke særlig pæn sky, som jeg nåede i 8 - 900 meter over terræn:

Men skyen gav 3 m/s rent til 1700 - 1800 meter, og videre ned mod sidste VP stod der en dejlig skygade. Vha. den kunne jeg ræse ned til sidste VP og tilbage til mållinjen med 170 - 220 km/t. Så, selvom det gik skidt på 2. ben, så kom Task Speed alligevel op på 109 km/t. "Ikke helt skidt", tænkte jeg, men det rakte kun til en sidsteplads blandt de, som fløj (3 fly fløj ikke sidste dag). Tidstabet på 2. ben havde alligevel været for stort. Men pyt - "det er jo kun en lek". Og det var dejligt at slutte konkurrencen, mens det stadig var en leg: med en hel flyver, med en masse dejlige oplevelser i bagagen og med en masse gode venner blandt "konkurrenterne".

Sidste dag blev vundet af Stig Solheim i Duo-Discus med 118 km/t tæt fulgt af Birger Bulukin i LS-6 (15 meter), også med 118 km/t. Robert Danewid forsvarede sin samlede 3. plads med en 8. plads på dagen og 113 km/t i sin ASW-28-18. Resultater her:  http://booking.seilfly.no/showcomp.aspx?Comp=c:\Data\NM%2018%20meter%20Int%2009\NM18-meterint2009.cuc&Show=Day_39970

Klubklassen blev suverænt vundet af Jo Inge Bjørø i sin ASW-15 med 106 km/t. Resultater her:  http://booking.seilfly.no/showcomp.aspx?Comp=c:\Data\NM%20klubb%2009\NMKlubb2009.cuc&Show=Day_39970

Vender tilbage til præmieuddelingen senere.