Claus Nedergaard Jacobsen Homepage

Opgaven den 26/5 - 2013: 759 km med start- og hjemtærskling ved Dokka/Thomlevold, 1. VP = Lunde Flyplass, 2. VP = Vågåvatn, 3 VP = Veggli Kirke og derefter retur til Dokka. Start og landing foregik i Elverum. Opgaven er tegnet med blåt, den fløjne rute med rødt.
Dagen før kl. 21:48: Efter en stor svæveflyvedag, som man ikke fik udnyttet, konstaterer man ofte, at der egentlig havde været nogen signaler, som man burde have fanget i tide. Denne fantastiske solnedgang over Starmoen burde have fået alle klokker til at ringe.
Solnedgang over Starmoen. Michael Mix's Discus toner frem af disen.
Og en dansk DG-808C har undtagelsvist fået lov til at stå ude i regnen - klar til en stor dag.
Søndag den 26/5 - 2013 kl. 09:20, EA klar til start på 750k. Der tanket 60 liter vand foruden madpakke, drikkevand o.m.m
Fra letning til udtærskling (mest for motor)
Start kl. 09:51. Ind over Elverum by i 5 - 600 meters højde. Skyerne er allerede begyndt at danne sig over fjeldene.
Kl. 09:59 i 1600 meter, stadig for motor. Blik mod Mjøsa, Norges største indsø. 50 - 75 km til startpunktet ved Dokka.
Kl. 10:00 i 1700 meter, stadig for motor. Blik mod vest: Cu er så småt ved at dannes over Valdres/Jotunheimen i det fjerne.
Kl. 10:00 i 1700 meter, stadig for motor, blik mod nord: Der dannes også Cu over Hedmarksvidda mellem Østerdalen og Gudbrandsdalen.
Kl. 10:15 i 2500 meter, nu under glid mod startpunktet: Blik mod nord ved passage af Gudbrandsdalens udmunding i Mjøsa.
Kl. 10:15 i 2500 meter, nu under glid mod startpunktet: Blik mod vest. Cu dannes fint over Jotunheimen/Valdres, hvor opgaven skal flyves.
Kl. 10:23 i 2150 meter under glid mod startpunktet Dokka, 30 km fremme. Cu dannes fint.
Kl. 10:25 i 2050 meter. Blik mod syd: Randsfjorden. Hvor er det bare smukt.
Kl. 10:26 i 2050 meter. En lille cumulus dannes lige på ruten. Et godt tegn. Fløj han igennem den eller fløj han udenom, som han skulle ...
Første ben: fra Dokka/Thomlevold til Lunde Flyplass
Kl. 10:45 i 1460 meter. Netop udtærsklet ved Dokka/Thomlevold. Flotte spejlinger af skyer i sø.
Kl. 10:45 i 1460 meter. Netop udtærsklet ved Dokka/Thomlevold. Flotte spejlinger, men lidt tyndt med Cu....
Kl. 10:45 i 1460 meter. Netop udtærsklet ved Dokka/Thomlevold. Lovende skyer forude - men de snød.
Kl. 10:45 i 1460 meter. Netop udtærsklet ved Dokka/Thomlevold. Blik mod øst.
Kl. 11:10 i 1420 meter. Blik mod syd ved Krøderen. Lovende sky lige forude, ellers tyndt. Men ...
Kl. 11:42 i 2000 meter ved Norefjell/Krøderen. Blik mod SV.
Kl. 11:48 i 1850 meter: Skisportsanlægget ved Norefjell.
Kl. 11:52 i 1800 meter. Blik mod SØ: Tyrifjorden og bag den, Oslo.
Kl. 11:54 i 1700 meter: Blik mod syd fra Norefjell. Ser bedre ud fremad, men stadig store, blå huller.
Kl. 12:20 i 1880 meter over Numedal. Blik mod SØ (Drammen og bag den, Oslo)
Kl. 12:20 i 1880 meter over Numedal. Blik mod vest (Valdres, Gaustatoppen under højre vingetip i det fjerne)
Kl. 12:41 i 2070 meter. Passerer Notodden flyvepladsen på vej mod syd. Blik mod vest. Tid til at melde ind i Oslo TMA.
Kl. 12:47 i 1850 meter, kort før 1. VP, Lunde Flyplass. Meget tyndt. De næste skyer ligger efter vendepunktet (den forkerte vej). Men de blev valgt. Med et snit på kun 70 km/t troede jeg faktisk, at slaget var tabt.
Andet ben: Fra Lunde Flyplass til Vågåvatn
Kl. 13:28 i 1800 meter med næsen mod nord. Blik mod Gaustatoppen mod NV, den højeste top i det sydlige Norge.
Kl. 13:30 i 1900 meter. Forbi Notodden flyplass for anden gang. Blik bagud mod SØ.
Kl. 14:01 i 2100 meter. Gaustatoppen set fra SØ. Nu går det bedre. Dejlige skyer, men energilinjerne går på tværs af kursen, og der er gået alt, alt for meget tid på den første del af ruten.
Kl. 14:12 i 1800 meter over Numedalen. Blik mod NV. Nu ser det da helt godt ud.
Kl. 14:17 i 2400 meter. Følger den landbare Numedal op mod Gol.
Kl. 14:47 i 2600 meter. Hallingdalen set fra SØ. Hvor er det smukt.
Kl. 14:48 i 2600 meter. Nesbyen i Hallingdalen. Flottere kan det vel ikke blive, eller?
Kl. 15:00 i 2700 meter. Ind over Valdress/Hemsedal. Fjeldene i Jotunheimen tårner sig op mod nord.
Kl. 15:05 i i 2800 meter. Passerer Fagernes/Leirin flyvepladsen. Kigger man grundigt nok efter, kan man se et svævefly starte i flyslæb fra pladsen.
Kl. 15:18 i 2700 meter. Blik mod NV ind over Norges højeste fjelde i Jotunheimen.
Kl. 15:18 i 2700 meter. Blik mod NV og Norges højeste fjelde i Jotunheimen. Ikke megen arbejdshøjde der...
Kl. 15:25 i 2800 meter. Blik mod NV mod Vinstre.
Kl. 15:25 i 2800 meter. Blik mod NØ. Langt til næste landbare dal, præcis som nordmændene havde advaret om i dette område 50 - 100 km syd for Vågå.
Kl. 15:28 i 2850 meter. Glittertinden set fra SØ. Somme tider Norges højeste fjeld, somme tider det næsthøjeste. Afhænger af snemængden.
Kl. 15:31 i 3000 meter. Ekstasisk højde, men stadig 63 km til 2. VP, Vågåvatn. Men nu ser skyerne rigtigt gode ud. Se også lige stiget.
Kl. 15:37 i 2640 meter. Blik mod Vågå.
Kl. 15:48 i 2800 meter. Følger skygade og stiger ligeud. Tessesjøen ved Vågå, som mange Vågå-farere kender, fremme til venstre.
Kl. 15:54 i 2500 meter. Ind over Vågådalen. Men skyerne har fået et ret kedeligt udseende. Derfor måtte vælges en anden rute ud.
Kl. 15:57 i 2300 meter. Vågådalen set fra SV. I dette område (Kvam) havde der få dage forinden været "50-års flom" (rekordoversvømmelser) med store ødelæggelser.
Kl. 15:57 i 2300 meter. Ind over Vågådalen. Skyerne er ikke lovende.
Kl. 15:57 i 2300 meter. Ind over Vågådalen. Smukke spejlinger.
Kl. 15:57 over Vågådalen i ca. 2300 meter. Skyerne mod øst ser meget bedre ud. Derfor blev valgt en stor omvej ud mod Gudbrandsdalen.
Tredje ben: Fra Vågåvatn til Veggli Kirke
Kl. 16:32 i ca. 2600 meter. Blik mod Gudbrandsdalen (hen over Fagerhøy, som jeg tidligere har vendt. Dejligt at være på hjemmebane)
Kl. 16:37 i 3000 meter ved Fagerhøy. Blik mod S. Nu ser skyerne rigtigt ud. Det var faktisk det bedste tidspunkt overhovedet på dagen.
Kl. 17:01 i 2800 meter. Næsten tilbage ved udgangspunktet (Dokka/Thomlevold). Fede skygader mod SØ, men blåt på kursen. Og stadig 200 km tilbage af opgaven...
Kl. 17:20 i ca. 1900 meter. På vej ind over Begnadalen. Langt til næste skyer. Er det ved at dø ud?
Kl. 17:51 i 2650 meter over Krøderen lidt nord for Norefjell. Gode skyer fremover og stadig håb.
Kl. 17:51 i 2650 meter over Krøderen lidt nord for Norefjell. Blik mod SV. Lovende.
Kl. 17:51 i 2650 meter over Krøderen lidt nord for Norefjell. Stadig ca. 135 km igen. Tid til en gulerod.
Sidste ben: Fra Veggli Kirke til Dokka/Thomlevold
Kl. 18:13 i 2200 meter. Passeret sidste vendepunkt og nu med næsen mod nord. 95 km tilbage (men skal være hjemme i min. 460 meter, da udtærskling foregik i 1460 meter). Lovende sky forude.
Kl. 18:25 i 2400 meter, ca. 85 km fra mål. Dejige skyer forude. Skal det alligevel lykkes?
Kl. 19:09 i 2400 meter kort før Begnadalen. Godt 40 km igen, men det tynder ud.
Kl. 19:11 i 2200 meter ved Begnadalen. Blik mod NV. Enkelte sunde skyer tilbage, men langt ud til dem.
Kl. 19:11 i 2200 meter ved Begnadalen. Kun få skyer fremme på kursen.
Kl. 19:26 i 1900 meter. Blik mod Ø mod Dokka by og Randsfjorden. Kun få kilometer igen. Nu er den hjemme. Tid til at nyde landskabet.
Kl. 19:29 i ca. 1500 meter. Lige passeret mållinjen. Glæde - og træthed (efter næsten 10 timer i luften). Som det skal føles efter en sportspræstation. 750k_leg6.jpg|Fra mållinjen og hjem til Elverum/Starmoen
Kl. 19:32 i 1450 meter. Langs elven Dokka mod N. Smukt dal med stejle sider.
Kl. 19:57 og tilbage i 2400 meter uden brug af motor. 79 km til Starmoen men mangler 325 meter i slutglidshøjde. Og det ser ikke godt ud den vej.
l. 19:57 i 2400 meter. Blik mod N langs Gudbrandsdalen. Stadig fin termik den vej. Kunne måske have fløjet 200 km længere, hvis opgaven var sluttet deroppe?
Kl. 20:07 i 1750 meter ved Moelv/Biri (der hvor Gudbrandsdalen munder ud i Mjøsa). 59 km hjem, men mangler godt 300 meter i slutglidshøjde.
Kl. 20:20 i 950 meter. Hamar set fra Nr. 35 km til Starmoen men mangler nu ca. 600 meter. Det gik ikke at flyve hjem for egen kraft. Motoren blev sat ud over flyvepladsen i Hamar.
Kl. 20:42 i 1500 meter (efter brug af motor). Passerer Elverum by.
Kl. 20:45 i 1050 meter. Starmoen ret forude efter næsten præcis 11 timer i luften.
Dagen efter, den 27/5. Fejring af 750k opgave med en grillmiddag. Foto: Hans-Rainer Orth, Tyskland
"Skål for Tordenskjold" - fejring af 750k. (Tordenskjold var født i Norge, ligesom mange andre store danskere...)
Nå ja, livet er jo ikke kun strækflyvning. Kunne ikke stå for denne scene, hvor en norsk instruktørelev demonstrerer for en tænkt elev, hvordan man bruger "balanseroret"

Trods rekord-nedbør med store oversvømmelser og "50-års flom" (se den lokale Elverum avis her: http://www.ostlendingen.no/nyheter/her-har-flommen-rammet-hele-hedmark-fra-nord-til-sor-1.7903908), så skulle der kun en lille højtryksryg til for at give 3 fantastiske svæveflyvedage under årets besøg på flyvepladsen Starmoen i Elverum, Norge. Den sidste af de tre dage blev brugt på at jagte et FAI 750km diplom (som skridt på vejen mod 1000 km diplomet). Diplomreglerne siger bl.a. at opgaven højest må have tre vendepunkter foruden afgangs- og mållinje. Den skal desuden være forhåndsdeklareret, og det størst tilladte højdetab mellem udtærskling og hjemtærskling er 1000 meter.

Topmeteo.eu havde forudsagt, at det skulle være muligt at flyve op til 800 kilometer søndag den 26/5 - 2013 over Valdres/Jotunheimen i et nord-syd bånd ca. midt mellem vestkysten og Oslo. Iflg. de lokale er det dog ikke bare sådan lige at flyve opgaver over det område. Dels er fjeldene så høje (op til 2452 meter), at der er meget lidt arbejdshøjde under dem, også selvom skybasen kommer op i 3000 meter. Noget andet er, at der næsten ingen landingsmuligheder er. Og det er ikke sådan, at terrænet skråner jævnt ned mod fx. Gudbrandsdalen: Det holder sig højt og dykker først til aller sidst. Så det kan blive svært at nå ud til en landbar dal, hvis termikken svigter. Derfor blev opgaven IKKE lagt over det højeste terræn, men et sted midt imellem dette og de landbare dale mod øst. Med lidt hjælp fra en lokal, fik jeg udpeget nogle dale, som det villle være fornuftigt at følge, bl.a. Numedalen og Halllingdalen. Ellers var der jo tværgående dale for hver ca. 30 - 50 kilometer undtagen i den nordligste del. Opgaven kom til at lyde:

  •  Start: Dokka/Thomlevold
  •  1. VP: Lunde Flyplass
  •  2. VP: Vågåvatn
  •  3. VP: Veggli Kirke
  •  Mål: Dokka/Thomlevold

I alt 759 km.

Billedshowet i toppen skulle gerne fortælle historien.

Grunden til, at Dokka blev valgt som udtærsklingspunkt er, at termikken skulle starte tidligere her. Det indebar så, at det var nødvendigt at flyve (for motor) fra Elverum/Starmoen og frem til Dokka/Thomlevold, en strækning på knapt 100 km, men det klarer en DG-808C på en times tid og med et benzinforbrug på kun 5 liter. Ydermere er der så en tilsvarende lang hjemtur efter gennemførsel. Den blev forsøgt gennemført uden motor, men den del lykkedes ikke helt, så motoren måtte ud ved Hamar Flyplass. Det har dog ingen betydning for opgavens godkendelse, når blot loggeren har registreret, at motoren ikke har været anvendt mellem udtærskling og hjemtærskling.

Samlet tid i luften var 11:00 timer. Undervejs blev konsumeret en madpakke, 4 gulerødder og godt 3,0 liter iste. Spørg ikke om forbruget af tisseposer. Oslo Control var velvillige mht. at tillade adgang ind i Oslo TMA for at vende Lunde Flyplass og tilsvarende mht. at krydse restriktionsområdet ved Fagerness. Dog var de påfaldende længe om at svare, hver gang. Måske har de aldrig før fået et opkald fra en dansk "glider". Fandt ud af, at Norge anvender squawk-koden 7100 for "gliders". Jeg blev dog ved hver krydsning tildelt en individuel squawk-kode.

Med et snit på kun 87 km/t er det næppe nogen rekord, men det utrolige er, at det lykkedes at gennemføre i første forsøg. De første 300 km var svære, og selv efter at have været i over 3000 meter ved 2. vendepunkt ved Vågå, var det langt fra oplagt, hvordan det skulle lykkes at fortsætte mod 3. vendepunkt. Jeg valgte faktisk at flyve en stor omvej for at følge den sikre og landbare Gudbrandsdal. Men det lykkkedes alligvevel...

Opgaven kan ses på OLC på adressen: http://www.onlinecontest.org/olc-2.0/gliding/flightinfo.html?dsId=2999702